استرس در رابطه | اضطراب داشتن حین رابطه جنسی
نوشته شده توسط : ذهن نو

استرس در رابطه تاثیر مخربی بر کیفیت آن خواهد داشت. به طورکلی استرس و اضطراب می‌توانند جنبه های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار دهند که رابطه جنسی نیز شامل آن خواهد شد. از طرفی رابطه استرس با مشکلات رابطه جنسی مستقیم دو طرفه است. فیزیولوژی بدن ما طوری طراحی شده که تنش را احساس می‌کند و نسبت به شدت آن واکنش نشان می‌دهد. از طرفی استرس یکی از هیجانات لازم و ضروری است و در برخی موارد سبب واکنش های درست می‌شود. اما اگر این احساسات برای طولانی مدت ادامه یابند تاثیرات بدی بر سلامت روانی و جسمانی خواهد داشت.

منبع: استرس در رابطه | اضطراب داشتن حین رابطه جنسی

استرس در رابطه

حالات روحی افراد در میل و عملکرد جنسی آنها موثراست. استرس در رابطه گاهی هیچ دلیل مشخصی نداشته و یا حتی به دلیل ضعف در سیستم بدنی نیست. این احساس به هیچ عنوان خوشایند نبوده و دلایل مختلفی رخ می‌دهد. واکنش افراد و حتی شریک جنسی نسبت به این موضوع بسیار مهم است. جالب است بدانید رابطه جنسی فراتر از برطرف کردن یک نیاز جسمانی است و نیاز به توجه و استفاده از روش های مختلفی دارد. زوجین باید در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته و همدل باشند.

علائم استرس در رابطه

شروع استرس در رابطه با علائمی همراه خواهد بود که افراد را متوجه آن خواهد کرد. همچنین با بروز این علائم احتمالا استرس شدت می‌یابد و فرد رابطه را رها کرده و یا نمی‌تواند عملکرد موثری داشته باشد. گاهی فرد حتی با فکر کردن به رابطه جنسی نیز دچار اضطراب می‌شود. برخی از نشانه های وجود این نوع از استرس، شامل موارد زیر می‌شود.

????عصبی شدن و تحریک پذیری

????عدم توانایی تمرکز

????تعریق

????لرزش بدن

????احساس خستگی

????درد در ناحیه معده

البته شدت این علائم در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. همچنین با مشاهده این نشانه ها در شریک خود بهتر است به او برای ادامه رابطه فشار نیاورده و سعی در آرام کردن او داشته باشید.

دلایل استرس در رابطه

استرس در رابطه معمولا از مشکل بزرگتری نشات می‌گیرد. اتفاقاتی که در گذشته فرد رخ داده و یا تغییرات در زندگی او همگی زمینه ساز بروز اضطراب خواهند بود. شناسایی علت دقیق این موضوع، گامی مهم برای درمان است. همچنین شایع ترین دلایلی که افراد را به این حالت دچار می‌کند؛ شامل موارد زیر می‌شود.

????تجریبات تلخ گذشته

گاهی عدم عملکرد مناسب در رابطه جنسی و یا مورد سواستفاده جنسی قرارگرفتن در گذشته، سبب بروز استرس در رابطه می‌شوند. این حالت معمولا فرد برای مدت زمان طولانی رابطه جنسی نداشته و با رویارویی با آن دچار اضطراب می‌شود. تعمیم گذشته به حال سبب بروز این مشکل می‌شود و افراد را آسیب پذیر می‌کند. همچنین شاید در حین رابطه جنسی برای آنها خاطراتی مرور شود که برای آنها خوشایند نیست.

????نداشتن تصویر خوب بدنی | استرس در رابطه

وقتی افراد به بدن و ظاهر خود احساس خوبی نداشته باشند؛ استرس در رابطه ایجاد می‌شود. داشتن تصویر بدنی مناسب در رابطه جنسی بسیار مهم است. گاهی وجود برخی از زخم ها و یا معلولیت جسمانی سبب این موضوع می‌شود. اما در بسیاری از موارد افراد بدون هیچ دلیل خاصی بدن خود را دوست ندارند. در چنین شرایطی مدام از داشتن رابطه جنسی امتناع کردن و در صورت اجبار در حین آن دچار اضطراب زیادی می‌شوند.

????اختلالات روانی

ابتلا به اختلالات روانی مختلف از جمله افسردگی و اضطراب فراگیر، عوارضی مثل استرس در رابطه جنسی را نیز خواهد داشت. اضطراب فراگیر در بخش های مختلف زندگی تاثیر می‌گذارد. مشکلات سلامت روان، نه تنها میل جنسی را کاهش داده بلکه تمرکز را در حین رابطه از بین می‌برند. اختلالات روانی تاثیر مستقیم بر سلامت جنسی دارند و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

????بیماری های جسمانی | استرس در رابطه

افراد به دلیل بیماری های جسمانی مختلف مثل دیابت، فشار خون، مشکلات تنفسی و… استرس در رابطه را تجربه می‌کنند. در واقع ترس آنها از بروز علائم جسمانی مختلف در حین رابطه است. گاهی افراد از ترس اینکه در حین رابطه دچار مشکلی نشوند؛ از داشتن رابطه جنسی خودداری می‌کنند. در واقع رابطه جنسی برای آنها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و آنها فقط تحت تاثیر این استرس و ترس هستند.

????ترس از بارداری یا ابتلا به بیماری های مقاربتی

یکی دیگر از علل بروز استرس در رابطه، ترس از ابتلا به بیماری های مقاربتی و یا بارداری ناخواسته است. معمولا افراد دچار وسواس فکری همیشه اضطراب ابتلا به بیماری های مختلف را دارند. بارداری نیز یکی از عوامل استرس زا در رابطه است. افراد باید موارد بهداشتی مختلف را رعایت کرده و به این دلیل فعالیت جنسی خود را متوقف نکنند. 

????تغییرات ناگهانی در روند زندگی

به طور کلی عوامل روانی مختلف از جمله تغییراتی که در زندگی افراد رخ می‌دهند؛ تاثیر زیادی در روند زندگی جنسی آنها دارند. برای مثال عوض کردن شغل و یا محل زندگی، طلاق، از دست دادن عزیزان و…همگی باعث استرس در رابطه خواهند شد.

درمان استرس در رابطه

برای درمان استرس در رابطه جنسی، روش های مختلفی وجود دارند. در واقع ترس از درمان نشدن این مشکل خود سبب تشدید استرس خواهد شد. اما زوجین نباید این اختلال را تبدیل به یک مشکل بزرگ در رابطه کنند. از طرفی هم نباید آن را نادیده گرفته و حل نشده باقی بگذارند. فراموش نکنید که درمان این مشکل نیاز به زمان و انرژی کافی دارد؛ پس در این مدت با شریک خود همدل باشید.

⭕کمک گرفتن از روانشناس برای استرس در رابطه

روانشناس با ارائه راهکارهایی در جهت کاهش استرس در رابطه و همچنین بالابردن کیفیت رابطه جنسی سبب درمان این مشکل می‌شود. تکنیک های آرام سازی و یا تنظیم تنفس برای کاهش استرس بسیار موثر هستند. همچنین گاهی این حالت از باور افراد نسبت به رابطه جنسی نشات می‌گیرد که مشاور قادر به تغییر آنها خواهد بود. در صورت افزایش شدت علائم اضطراب فرد باید درمان دارویی را آغاز کند که با کمک روانپزشک امکانپذیر است.

⭕اصلاح سبک زندگی

زوجین می‌توانند با رعایت نکات ساده ای در طول روز، استرس در رابطه را کاهش دهند. مراقبه، ترک خودارضایی، تماشا نکردن فیلم های پورن، عدم مصرف سیگار و مشروبات الکی، ورزش و… همگی از راهکارهای موثر برای کاهش استرس هستند. تغذیه سالم نیز می‌تواند نقش مهمی در سلامت جسمانی و روانی افراد داشته باشد.

⭕ارتباط موثر با همسر

در مورد استرس در رابطه، نقش همسر بسیار پررنگ است. در واقع او اولین فردی است که باید بتوانید در این مورد با او صحبت کرده و یا کمک بخواهید. اگر صحبت کردن در این مورد با شریک جنسی برای شما دشوار است و یا قادر به برقراری رابطه موثر با او نیستید؛ می‌توانید از یک مشاور یا سکستراپیست کمک بگیرید. اما به هر حال بهبود کیفیت رابطه جنسی و یا درمان مشکلات جنسی، نیاز به همکاری و همراهی هر دو نفر دارد.

سخن پایانی

در صورت عدم توانایی افراد در کنترل اضطراب و یا عدم برخورداری از مهارت های مختلف، استرس در رابطه به بیرون از اتاق خواب نیز منتقل خواهد شد و بر میزان صمیمیت زوجین نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل افراد باید نسبت به نشانه های این اختلال حساس بوده و برای درمان آن اقدام نمایند. در این زمینه زوجین می‌توانند از روش های مختلفی استفاده کرده و از یک درمانگر نیز کمک بگیرند. سلامت رابطه جنسی از هر نظر مهم است و بر جنبه های مختلف زندگی مشترک تاثیر دارد. همین موضوع لزوم پرداختن به آن را به خوبی نشان می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه استرس در رابطه می‌توانید در هر ساعت از روز برای مشاوره زناشویی از طریق شماره 02191002360  و یا از طریق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.

منبع: استرس در رابطه | اضطراب داشتن حین رابطه جنسی





:: برچسب‌ها: استرس در رابطه | اضطراب داشتن حین رابطه جنسی ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: